Grafika 3D:
Geometria obiektów trójwymiarowych może być reprezentowana na kilka sposobów:
Geometria obiektów trójwymiarowych może być reprezentowana na kilka sposobów:
-Siatka wielokątów – obiekt jest budowany z płaskich
wielokątów (najczęściej trójkątów lub czworokątów), które mają wspólne
wierzchołki i krawędzie. W ten sposób można tworzyć proste bryły, albo – jeśli
siatka jest dostatecznie gęsta – dobrze przybliżać skomplikowane obiekty.
-Woksele (voxele) – obiekt jest budowany z elementarnych
sześcianów (trójwymiarowych pikseli). Tego rodzaju reprezentacja jest
rozpowszechniona szczególnie w diagnostyce medycznej, gdzie uzyskuje się szereg
przekrojów (obrazów bitmapowych) ciała pacjenta i na ich podstawie tworzy
trójwymiarowe modele.
-Opis matematyczny – obiekty są określone równaniami. Mogą
to być np. kule, płaszczyzny, oraz szczególnie użyteczne i powszechnie
stosowane powierzchnie parametryczne (płaty powierzchni), np. powierzchnie
Béziera, Hermite'a czy NURBS. Istnieją programy, które swoje funkcjonowanie
opierają głównie o właśnie taki sposób modelowania, zaliczyć do nich można np. POV-Ray.
Przykłady
programów: 3D Studio Max, Maya, Autodesk, Blender, Light Wave 3D , ArchiCAD, CATIA
![]() |
widok modelu w programie CATIA |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz