środa, 5 lutego 2014

Klasyfikacja grafiki:
-wektorowa
-rastrowa
-3D
W tym poście zajmiemy się grafiką rastrową, czyli inaczej bitmapowa. Obraz zbudowany jest z pojedynczych pikseli o danym kolorze. Zależnie od użytej palety kolorów, jeden piksel może przyjmować od dwóch do ponad 65 milionów kolorów. Zapisanie wartości każdego punktu z osobna wymaga dużej ilości danych i zazwyczaj rysunki te zajmują dużo miejsca na dysku. Istnieją jednak pewne sposoby zmniejszenia rozmiaru pliku przez jego kompresję do postaci pliku GIF, JPG itp.

ZALETY:
-obraz opisany wartością (kolor lub jasność)
-wydajne metody kompresji obrazów rastrowych
WADY:
-jakoś obrazu uzależniona od rozdzielczości
-brak możliwości operacji geometrycznych bez  utraty jakości

Przykłady plików zawierających grafikę rastrową: GIF, JPG, TIFF, PNG, BMP.

Przykłady programów zajmujących się tego typu grafiką:

- Paint,
-Adobe Photoshop, 
-GIMP, 
-PhotoFiltre, 
-Corel Photo-Paint



 Przykładem do pokazania grafiki rastrowej jest wiele, np nasze zdjęcia, większość grafik w internecie. Na tym obrazku widać doskonale, czym się różni grafika rastrowa od wektorowej.


W całej okazałości nie widać nic szczególnego

Przykładowy obraz .png

Po powiększeniu
Jednak po powiększeniu obrazu widać piksele, które mają zdefiniowany kolor, bądź jasność. Jeśli chcielibyśmy wydrukować sobie w większym formacie powyższy przykład, utracilibyśmy jakość.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz