Klasyfikacja grafiki:
-wektorowa
-rastrowa
-3D
W tym poście zajmiemy się
grafiką rastrową, czyli inaczej bitmapowa.
Obraz zbudowany jest z pojedynczych pikseli o danym kolorze. Zależnie od użytej
palety kolorów, jeden piksel może przyjmować od dwóch do ponad 65 milionów
kolorów. Zapisanie wartości każdego punktu z osobna wymaga dużej ilości danych
i zazwyczaj rysunki te zajmują dużo miejsca na dysku. Istnieją jednak pewne
sposoby zmniejszenia rozmiaru pliku przez jego kompresję do postaci pliku GIF,
JPG itp.
ZALETY:
-obraz opisany wartością (kolor lub jasność)
-wydajne metody kompresji obrazów rastrowych
WADY:
-jakoś obrazu uzależniona od rozdzielczości
-brak możliwości operacji geometrycznych bez utraty jakości
Przykłady plików zawierających grafikę rastrową: GIF, JPG,
TIFF, PNG, BMP.
Przykłady programów zajmujących się tego typu grafiką:
- Paint,
-GIMP,
-PhotoFiltre,
-Corel Photo-Paint
Przykładem do pokazania grafiki rastrowej jest wiele, np nasze zdjęcia, większość grafik w internecie. Na tym obrazku widać doskonale, czym się różni grafika rastrowa od wektorowej.
W całej okazałości nie widać nic szczególnego
Przykładowy obraz .png |
Po powiększeniu |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz