Ogólnie grafika komputerowa istnieje od lat
50 wieku XX, ostatecznie dopiero w latach 80, kiedy to w domach zaczęły
pojawiać się osobiste komputery i właśnie od tamtej pory grafika komputerowa
stała się powszechna. Wcześniej grafika znajdowała zastosowanie w ośrodkach
badawczych, dużych korporacjach oraz w instytucjach rządowych, ponieważ w
ówczesnym czasie koszt komputera i urządzeń graficznych był ogromny.
Parę faktów:
-1950 - Komputer Whirlwind z wyświetlaczem CRT (MIT),
głównie zastosowania militarne
-Lata ‘60 – monitory wektorowe
-1962 – I. Sutherland, sketchpad, początki grafiki
interakcyjnej 1964
-Pierwszy zespół naukowy zajmujący się algorytmami na
potrzeby grafiki komputerowej (Uniwersytet Utah)
-System CAD z GM do projektowania samochodów
-Połowa lat ‘60 – mysz komputerowa
-Początek lat ‘70 – monitory rastrowe
-1974-1977
– Laboratorium graficzne w New York Institute of Technology
-1977 – pakiet 3D Core Graphics system
-Lata ‘80 – komputery Apple Macintosh oraz IBM PC
Apple II i IBM PC |
-1980 – metoda śledzenia promieni (ray tracing)
-1982 – filmy Tron, Star Trek
-1983 – Fraktale
-1984 – metoda energetyczna
-1988 – Pakiet GKS-3D oraz pakiet PHIGS
-1995 – film Toy Story
-2001 – mapowanie fotonowe
-Biblioteki OpenGL, DirectX (zastosowanie w grach
komputerowych)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz